De eerste dagen in Kenia - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Iris Vergouwen - WaarBenJij.nu De eerste dagen in Kenia - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Iris Vergouwen - WaarBenJij.nu

De eerste dagen in Kenia

Door: Iris Vergouwen

Blijf op de hoogte en volg Iris

04 Mei 2014 | Kenia, Nairobi

Hallo allemaal! Eindelijk was het zo ver, we zijn vertrokken naar Kenia. In het vliegtuig hadden Nicky en ik al meteen vrienden gemaakt met onze Tanzaniaanse buurman. We hebben met zijn drieën wel een uur de slappe lach gehad, maar waarom?? Als je de lach van die man hoorde kwam je niet meer bij. Ook was het eten erg lekker. Na 7,5 uur in het vliegtuig te hebben gezeten kwamen we eindelijk aan in Nairobi. Hier hebben we eerst gepind en internet gekocht. 10 euro is hier wel 1000 chilling. Een mega dikke portemonnee met uiteindelijk 300 euro. De taxichauffeur James stond al klaar en de koffers werden hoppakee op het dak gestapeld. Wat me al meteen opviel was dat de mensen hier links rijden. Dit was wel eventjes wennen want je denkt steeds dat ze aan het spookrijden zijn. Na ong een half uur kwamen we bij het Shalom hause aan. Hier bleven we voor 2 nachten slapen. Zag er allemaal prima uit. Wel had Lauri al meteen een kakkerlak dood getrapt, maar daarna hebben we er gelukkig geen meer gezien. De volgende ochtend gingen we als eerste naar een soort fabriek kijken waar sieraden/kralen met de hand worden gemaakt. Een man gaf uitleg en een rondleiding over hoe de sieraden van het begin tot het eind werden gemaakt. Kazuri heet het. Erg leuk en mooi om te zien. Hierna reden we door naar de olifanten. Onderweg zaten er gewoon bavianen aan de kant van de weg! Toen we bij de olifanten aankwamen liep er ook nog een wild zwijn een een soort van eekhoorn voor ons neus voorbij, erg leuk en apart om al die dieren zo in het wild te zien. We stonden op de olifanten te wachten en toen kwamen er een paar verzorgers met 3 baby olifantjes aanlopen, aahh. Het werden er steeds meer en steeds een maatje groter. Je kon de olifantjes zelfs aaien! Voelt heel ruw aan. Na de olifanten gingen we lunchen. Taxichauffeur James vervoert ons weer de hele dag overal naar toe. Ik weet niet precies wat ik gegeten heb of wat het was maar het was heel lekker. Vis met frietjes en groente. Ook had ik er ijsthee bij besteld maar ik weet nu dat ik dat hier nooit meer drink. Bah, dat was niet lekker heel bitter en waterig. Toen we allemaal klaar waren met eten en uitrusten gingen we naar de giraffen kijken. Toen we aankwamen kregen we meteen voer in ons handen voor de giraffen te voeren. Je kon op een soort platform gaan staan dat net zo hoog is als het hoofd van de giraf en daar de giraffen voeren. Ze hadden een hele lange tong die net zo voelt als een zeester. Ze vonden de snoepjes erg lekker. Lauri en Nicky lieten ze zelfs uit hun mond pakken, lekker met een draad kwiel haha. Daarna gingen we boodschappen doen in het winkelcentrum in Nairobi. Het was gewoon chique hier, dat had ik niet verwacht. Wat ik wel heel apart vond was dat iedereen voordat hij/zij binnenkwam gecontroleerd werd met een apparaat en de tassen werden gecontroleerd. Als dit niet in orde was werd je gefouilleerd, gelukkig mochten wij doorlopen. Ook liepen overal in het winkelcentrum politieagenten rond, alles wordt goed in de gaten gehouden. Na de boodschappen zijn we weer terug naar het Shalom house gegaan en hebben we wat gerust op onze kamer. 's Avonds lekker uit eten geweest en toen moest de wekker weer vroeg gezet worden voor de volgende dag (04:30!!). Maarja we hebben het er voor over. Na het ontbijt stond James weer klaar en zijn we vertrokken naar Kisumu. Dit was een indrukwekkende maar ook een hele leuke en mooie busreis. Voor het eerst zag je de hutjes, vrouwen met emmers met bananen op hun hoofd (zonder handen :o), zebra's/koeien/antilopes en geiten aan de kant van de weg. En veel hobbel/schud/gaten paadjes, leuk voor met papa in de jeep mee te rijden ;). Ook vond ik de natuur erg mooi. Ik had gedacht dat het overal erg droog zou zijn en er veel zand was. Maar dit viel erg mee, er stonden juist heel veel bomen. Na een rit van 6 uur kwamen we aan in Kisumu. Wat je meteen ruikt is de lucht van de afvalhoop die midden in de stad ligt. Het ruikt naar brand, maar dan net iets anders. Het was heel chaotisch en overal stonden mensen dingen te verkopen, liepen mensen, auto's, tuk tuks enz. We zijn ook al langs onze stage plek, het ziekenhuis gereden. Ik ben erg benieuwd hoe het daar zal zijn. Van de buitenkant zag het er heel groot uit. We werden netjes afgezet bij ons verblijf voor de komende 6 weken, Panda's Paradise. We hebben vind ik een best groot huisje met 2 slaapkamers. Ziet er goed uit. Er is een hele mooie tuin met allerlei planten/bomen. De hagedis en vlindertuinvlinder zijn ook al gespot! Die middag hebben we ook meteen het zwembad uitgeprobeerd, dat was zeker niet verkeerd. Toen we aan het zwembad lagen kwam Sammy zich voorstellen. Hij rijd voor ons in de tuk tuk. Hij kan al redelijk wat Nederlands door alle andere groepen die hem dit hebben geleerd. Hij zegt steeds: Ik ben blij, ik ben blij. Heel grappig. Daarna heeft hij ons opgehaald met de tuk tuk en zijn we om boodschappen geweest. Een pot Nutella kost hier dus echt gewoon 10 euro. Gelukkig dat ik dit genoeg bij me heb! 's Avonds heeft de vriend van Dominique (Max) voor ons gekookt. Chapatti, dit zijn Keniaanse pannenkoeken met een soort drab van groentes. Het zag er niet zo lekker uit, maar dat was het wel. Hierna zijn we weer terug naar ons huisje gegaan waar we al bezoek hadden. Er zaten 2 hagedissen in ons huisje! Vooral achter de keukenkastjes zaten ze heel lekker. En toen was het weer tijd om te gaan slapen. Ik zal jullie even geruststellen want ik heb het tot nu toe er naar mijn zin, het eten is goed en ik ben nog niet ziek geweest! Houdoee xx

  • 04 Mei 2014 - 12:20

    Saskia:

    He Iris, Echt heel leuk om te lezen!! Leuk dat jullie al zoveel gezien hebben en dat de reis goed is gegaan.
    Succes komende week !!

  • 04 Mei 2014 - 13:09

    Myrna:

    Leuk verhaal Iris! Ik herken heel veel in wat je schrijft :). Veel plezier met het bezoeken van je stageplek dezeweek xxx

  • 04 Mei 2014 - 13:13

    Opa En Oma:

    Irisharstikke leuk om wat van jou tehorengroetjes en succes

  • 04 Mei 2014 - 18:50

    Carla:

    Je bent nog maar een paar dagen weg en nu al zo veel mee gemaakt.
    Ik wacht met smart op de verhalen die komen gaan.
    Veel plezier en succes!

    Dikke kus, Tante Carla.

  • 04 Mei 2014 - 21:56

    Charlotte:

    Hé Iris, super leuk om de verhalen te lezen. Zet er maar veel op en lekker veel foto's op facebook! Groetjes, tante Lotje

  • 05 Mei 2014 - 15:50

    Noortje:

    Tof om te lezen wat je daar ziet en meemaakt. Zo neem je ons mee in een andere cultuur
    en natuur. Geweldig. Mooi dat je al zo geniet.
    Geniet maar weer verder, wij wachten op de volgende belevenissen. Groetekes Noortje en famkes.

  • 05 Mei 2014 - 18:17

    Elvera:

    Kei leuk iris, geniet ervan en doe de meide de groeten.. ben jaloers op jullie! Ik zou zo graag terug gaan Haha groetjes

  • 06 Mei 2014 - 12:03

    Julia:

    Hoi Iris wat een leuk verhaal Ik hoop dat er nog meer gaan volgen Geniet van je tijd daar x

  • 19 Mei 2014 - 23:01

    Co:

    Hee Iris, een beetje laat, maar ik blijf je volgen hoor! Wat kun jij goed verhalen schrijven! Leest als een roman, ha ha! Super dat je het zo naar je zin hebt. Hopelijk is je stage ook heel interessant. Veel geluk en plezier, je bent een kanjer!
    Ps: Kun je geen optreden voor me regelen daar? Hi hi. Liefs Co

  • 02 Juni 2014 - 17:46

    Iris Vergouwen:

    Hee ome Co,
    Ik zal me best doen! haha
    We kunnen natuurlijk ook nog een keertje samen met papa terug gaan ;).
    Groetjess

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Iris

Jambo! Vanaf 1 Mei ga ik als verpleegkundige 3 maanden stage lopen in Kenia. Ik ga hier stage lopen in een ziekenhuis en bij gehandicapte kinderen. Ook gaan we natuurlijk nog een hoop leuke dingen doen en bezoeken. Ik zal proberen regelmatig een verslag erop te zetten zodat jullie mij kunnen blijven volgen! X Iris

Actief sinds 17 April 2014
Verslag gelezen: 283
Totaal aantal bezoekers 14569

Voorgaande reizen:

01 Mei 2014 - 30 Juli 2014

Kenia

Landen bezocht: